Hogyan csökkenthetjük a digitális karbonlábnyomunkat?

2024. február 8.

 

Gondolkoztál már azon, hogy online tevékenységeink milyen hatással vannak a környezetünkre? Manapság már nem tudjuk elképzelni az életünket anélkül, hogy ne telefonoznánk naponta több órát vagy ne legyünk fent folyamatosan a neten. A nap folyamán több tucat, néha több száz e-mailt és üzenetet küldünk, fényképeket, videókat töltünk le, weboldalakat, közösségi platformokat használunk. Azonban tudjuk-e, hogy ezzel mekkora széndioxid kibocsátást okozunk? Tartsatok velünk, cikkünkből kiderülnek a részletek. 

 

 

Mit is jelent a digitális karbonlábnyom?

A digitális lábnyom akkor jelentkezik, ha bármilyen elektronikus eszközön online szolgáltatásokat veszünk igénybe (online vásárlás, e-mail, üzenetküldés stb.). Hiszen a digitális tartalom használata következtében is bocsátunk ki szén-dioxidot, amely a légkör felmelegedéséért felelős. Ez világszinten a kibocsátás 4%-át veszi is eléri.

 

Egy óra internetezés karbonlábnyoma kb. 36 gramm szén-dioxid, ami nagyjából megegyezik egy 72 wattos égő egy órás működése által okozott szén-dioxid kibocsátással (feltéve, ha azt fosszilis tüzelőanyagokkal megtermelt elektromos árammal működtetjük). Ez azt jelenti, hogy ha egy évig minden nap egy órát internetezel, azzal 13,14 kilogramm szén-dioxid kibocsátást okozol. Ez nagyjából ugyanannyi, mintha egy belsőégésű motoros autóval 100 km autóutat tennél meg.
 

 

És hogy mi okozza ezt? Elsősorban az adatforgalom, hiszen az interneten folyó adatforgalom jelentős energiafogyasztással jár, különösen nagy adatmennyiségek továbbítása esetén. Az adatközpontok működtetése és a tartalom tárolása energiaigényes folyamatok, amelyek kibocsátják a szén-dioxidot és más káros anyagokat. Az internetes szolgáltatások, adatközpontok és hálózati infrastruktúra folyamatos működtetése emellett jelentős mennyiségű energiafogyasztással jár, ami környezeti hatásokhoz vezethet, különösen ha ez az energia nem megújuló forrásból származik.

 

 

Mit tehetnek a vállalatok?

A nagyvállalatok is egyre gyakrabban tesznek lépéseket annak érdekében, hogy minél kevesebb digitális szennyezést okozzanak. Mi az E.ON-nál Magyarországon is fontosnak tartjuk, hogy foglalkozzunk ezzel a problémával.

 

 

 

Néhány lépés, hogy mi mivel próbáljuk meg csökkenteni digitális karbonlábnyomunkat:

 

  • Felmértük a weboldalunk használata által okozott szén-dioxid kibocsátást.
  • Igyekszünk kis méretű képeket használni, ezzel is csökkentve a látogatóink eszközein generált adatforgalmat.
  • Ugyanebből az okból nem indulnak el a weboldalunkba beágyazott videóink automatikusan, hanem csak kérésre (kattintásra).
  • Figyeljük az oldalaink látogatottságát, és azokat, amelyeket kevesebben látogatnak, igyekszünk átalakítani vagy teljesen megszüntetni.

 

 

 

Mit tehetnek a felhasználók?

Azonban nem csak a nagyvállalatok, hanem mi magunk egyszerű felhasználóként is tehetünk azért, hogy fenntarthatóbbá váljon a digitális jelenlétünk.

 

Íme néhány tipp:

 

  • Érdemes rendszeresen megtisztítani meg a postafiókunkat a már nem szükséges üzenetektől.
  • Érdemes időről időre ellenőrizni, hogy milyen alkalmazások indulnak el az eszközünk bekapcsolásakor. Csak azokat hagyjátok meg, amelyeket gyakran használtok, a többit töröljétek ki. Ezzel nem csak bolygónk környezeti terhelését csökkentitek, hanem a saját adatforgalmatokat, illetve az eszközötök lefoglalt memóriáját is, magyarán: a gépetek használata is felgyorsul.
  • Részesítsétek előnyben a szöveges üzeneteket a hangüzenetekkel szemben.
  • Csak olyan alkalmazásoknál állítsátok be az automatikus válaszüzenetet, amit tényleg hasznosnak gondoltok.

 

Ezek csupán apró változások, de sok kicsi sokra megy. Egy-egy ilyen apró lépés is segíthet az eddigieknél fenntarthatóbbá tenni az életünket.