„Kaphattam kihívásokat, kibontakoztathattam az ambícióimat”

2019.01.29.

 

Közhely, de igaz: a fiatal munkatársak jelentik és biztosítják egy cég jövőjét. Éppen ezért nagyon fontos, hogy ők milyen érzésekkel kötődnek hozzánk, és milyen lehetőségeket látnak egyéni és szakmai céljaik eléréséhez az E.ON-on belül. Troznai-Nagy Hunor, kampányelemzési kiemelt területi referens munkatársunk látássérült pályakezdő diplomásként érkezett a vállalatunkhoz közel nyolc évvel ezelőtt, és elmondása szerint jól is érzi magát nálunk.

 

Hogyan találkoztál először az E.ON-nal?

 

Klasszikusan annyit tudtam az E.ON-ról, hogy ez egy nagy cég, jellegzetes piros betűkkel, logóval, ami árammal és gázzal foglalkozik. Ez így is volt egészen addig, amíg egy ismerősöm megemlítette 2011-ben, hogy keresnek új kollégákat egy friss diplomás program keretében, és érdemes lenne beadnom a jelentkezésem.

 

Milyen diploma volt akkor a kezedben és milyen munkatapasztalataid voltak már?

 

Műszaki menedzserként végeztem, ami félig műszaki, félig gazdasági irányultságú diploma. A főiskola mellett, illetve már előtte is gyakran végeztem informatikai munkákat: voltam mikrovállalkozásnál egyszemélyes webszerkesztő, nyelviskolánál webdesigner és pr asszisztens, aztán egy nagyobb, 1500 fős telekommunikációs multinál IT service desk koordinátor. Ezekből a tapasztalatokból már kialakult bennem egy kép akkorra, hogy mi az, ami előnyös a kisvállalkozásokban és milyen potenciál van egy nagyobb vállalatnál, ahol több területet lehet megismerni.

 

Mi az, amit egy ilyen nagyvállalat nyújthat a munkatársnak?

 

Ugyanezt kérdezte tőlem az első telefonos interjúban a HR-es kolléganő is, és akkor azt válaszoltam, hogy olyan lehetőséget jelent nekem egy ilyen nagyvállalat, ahol sok mindent kipróbálhatok. Aki éppen kilép az egyetem kapuján, alapvetően még nem specialista, és ez rám is jellemző volt, mert annyi minden érdekelt: tréningek tartása, személyi fejlesztés, az IT terület és a műszaki irányok is, de igazából egyik mellett sem köteleztem el magam akkor még. Az E.ON számomra egy olyan nagyvállalat, ahol sok olyan terület van, amelyekbe belekóstolhat egy nyitott gondolkodású, ambíciókkal megáldott munkatárs, és ez pont nekem valónak tűnt. Nem döntöttem el ekkor még, hogy folyamatfejlesztő akarok lenni vagy mondjuk kontroller, de tudtam, hogy nagyjából mik érdekelnek: olyan műszaki és informatikai témák vonzottak, amikben van kihívás és egyúttal érdekesek is.

 

 

Van olyan, amit kifejezetten az E.ON tud egy olyan friss diplomás számára biztosítani, aki még nem döntötte el, hogy mivel szeretne foglalkozni?

 

Ha valaki friss diplomásként kerül ide, több nézőpontból ráláthat egy nagyon nagy vállalatra, és ezeket a tapasztalatokat fel tudja majd használni azon a munkaterületen, ahova végül majd kerülni fog. Egy nagy vállalatban sokkal könnyebben meg tudja találni az ember azt a helyet, ahol olyan dolgokat végezhet, ami igazán közel áll hozzá, és amiben értéket tud teremteni.

 

Hogyan tudták a vállalat friss diplomás programjai segíteni a te előrelépésedet?

 

Amikor az ember bekerül egy új céghez – és ez látássérültként még inkább érvényes – akkor keresi a kereteket, próbálja megérteni a szervezet működését és megtalálni benne a saját helyét. Friss diplomásokként a nagy egészen belül egy belső kis csapat tagjainak éreztük magunkat: volt egy programgazdánk, akihez tudtunk fordulni a kérdéseinkkel, elakadásainkkal, problémáinkkal. A mi programgazdánk egy az E.ON belső berkeit jól ismerő kolléga volt, ezáltal sok hasznos tapasztalatot tudott velünk megosztani a szervezetről, ráadásul vele kapcsolatban úgy éreztük, mintha velünk együtt ő is friss diplomás lenne”, ezáltal nagyon jól rálátott arra, hogy mi hol tartunk, merre haladunk, egy szóval kitűnő szakmai mentor volt számunkra a cégcsoporthoz való kapcsolódásunkban.
Ezen kívül mindenkinek ki kellett választani egy személyes mentort is, és úgy alakult, hogy az akkori mentorom végig megmaradt mellettem, sőt idő közben még a vezetőm is lett formálisan is.

 

 

Jutalmazták a vezetőid a szakmai előrehaladásodat?

 

Már frissdiplomásként is kaptam egy Üzleti Fókusz Díjat, ami nagyon jó visszajelzés volt számomra. Egy jelentősebb vállalati program a mi területünk számára is feszítettebb időszakot eredményezett. Érezhető is volt, hogy nekem friss diplomásként újfajta terhelést, stresszt jelentett, amiből nagyon sokat tanultam. Közben fordulhattam kérdéssel a mentoromhoz, a programgazdámhoz, a vezetőmhöz, amikor nehézségekkel találkoztam. A program végén megkaptam az elismerést. Figyelnek arra itt az E.ON-nál, hogy ha valaki többet tesz a szokásosnál egy munkába, akkor azt értékeljék és megköszönjék. Sokan eddig is megtették ezt, most pedig már ennek a kultúraváltási folyamat eredményeként, a felhatalmazás részeként is megtehetik a vezetők, hogy az egyéni kezdeményezéseket engedik kibontakozni, és a végén jutalmazhatják is. Mindez még emberibbé teszi a hangulatot a vállalatnál.

 

Látássérültként hogyan sikerült a beilleszkedés az E.ON csapatába? Mennyire figyeltek külön rád?

 

Nem szeretem, hogy több figyelmet kell fordítani rám azért, mert rosszabbul látok, de tény, hogy másként kell megoldanom dolgokat, és az E.ON ebben a kezdetektől – már az állásinterjú napjától támogatott. Nagyon meglepett például, hogy amikor elérkezett az első munkanapom, addigra a HR már tartott a leendő kollégáim számára egy érzékenyítő tréninget. Ilyenről azelőtt nem is hallottam más munkaadótól. Egy kollégám például az első napon felajánlotta, hogy nyugodtan fogjam meg a vállát, ha ez szükséges, amíg a folyosón végigmegyünk, pedig általában én szoktam ezt kérni az emberektől. Nem nyögvenyelős, kényszeredett viselkedés volt ez a kollégák részéről, hanem teljesen természetes, emberi tudatos gesztus, ami megmutatta, hogy a sokszínűség kezelés és a nyitottság a vállalati kultúrában nem csak szavak szintjén, hanem konkrét tettekben is él.

 

 

Amikor először találkoztál velünk, akkor szemedben ez a nagy, piros betűs energiaszolgáltató volt. Ha egy ismerősödnek most, miután már lassan 7 éve dolgozol itt, mondanod kéne valamit az E.ON-ról, akkor hogyan jellemeznéd a céget?

 

Az E.ON egy olyan nagyvállalat, amely igyekszik minél jobban odafigyelni munkatársaira. Ez megnyilvánul abban, hogy folyamatosan lehetőséget biztosít képzéseken való részvételre, van lehetőség a fejlődésre, előrelépésre, emellett nagyon jól kialakított és alkalmazott értékei vannak a vállalati kultúrának. Azt szoktam a barátaimnak mondani, hogy azért szeretek az E.ON-nál dolgozni, mert egy olyan hely, ahol speciálisan rám is figyelnek, és nemcsak a saját csapatomon belül, de a szervezetben általában is fontosak az emberi értékek és maga a munkavállaló.