Elektromos Volkswagen ID.3 és az e-Golf
2021.11.09 / E-mobilitás

Mekkora az elektromos autók hatótávolsága, hogyan növeljük?

Elektromos autó mindennapos használatra – szinte mindenkinek elég

Az elektromos autókat sokan korábban a hatótávolságuk miatt nem tartották megfelelőnek a mindennapi közlekedésre, de ez ma már egyre kevésbé probléma. Amikor a villanyautó töltési opciókat és az egyes modellek hatótávolságát is figyelembe vesszük – mint a Nissan Leaf vagy az Audi e-tron, egyre tágabb azok köre, akik kényelemesen tudnának közlekedni elektromos autóval is.

Környezetünk megóvásáért sok mindent tehetünk átlagemberként: szelektíven gyűjtjük a szemetet, kevesebb műanyag csomagolót vásárolunk, háztartásunkban felhagyunk a veszélyes vegyszerek használatával. Ezeket az elveket bárki könnyedén, nagyobb pénzügyi befektetés nélkül követheti, azonban, ha többet szeretne tenni a Föld védelmében, akkor egy idő után fontolóra veszi az elektromos autó vásárlását.

Korábban akadtak olyanok, akik azért vonakodtak a villanyautó vásárlástól, mert attól tartottak, hogy nem tehetnek majd meg nagyobb távolságokat, esetlegesen lemerül menetközben a jármű.

A környezettudatos választáson felül  számos egyéb indok is szól az elektromos járművek használata mellett – alacsonyabb fenntartási költségek, valamint az igénybe vehető állami támogatás


Az elektromos autó kínálat növekedésével a járművekbe szerelt akkumulátorok fejlesztése is előtérbe került, az újabb modellek már egyre nagyobb távolságokat képesek megtenni, ugyanakkor valamennyi modell elektromos hatótávolsága nagyban függ a vezetési stílustól, vezetési profiltól (pl. város, országút vagy autópálya), valamint külső környezeti tényezőktől is (pl. hőmérséklet, szél, klíma / fűtés használat, optimálisan megválasztott sebesség stb.) A gyártók rendszerint az átlagos napi használat melletti értéket tüntetik fel az egyes járműveknél.

Rendszeresen felmerülő kérdés, hogy hol és hogyan lehet tölteni az elektromos autót,  erre azonban egyszerű a válasz, hiszen az otthoni töltés mellett a közterületeken is gombamód szaporodnak a töltőállomások.

Városokban azért is praktikus az elektromos autó használata, mert egyre több helyen található bárki által használható elektromos autó töltőállomás, ami segítséget nyújt azoknak, akiknek nem kivitelezhető az elektromos autó töltése otthon.

Egy-egy ilyen elektromos autó töltőállomás megtalálása sem jelent kihívást már, hiszen a villanyautó navigációs rendszere, vagy driveE.ON alkalmazásunk megbízhatóan jelzi, hogy a megtervezett útvonalunkon hol állhatunk meg tölteni.

Ahhoz, hogy az elektromos autó töltése otthon is végezhető legyen, csupán egy megfelelő töltőkábel és egy konnektor, valamint megfelelő minőségű és teljesítményű villamosenergia-hálózat szükséges, ebben az esetben azonban hosszabb töltési idővel kell számolnunk.

A környezettudatos mobilitás már a szállítmányozásban is jelen van, ezért érdemes a vállalatoknak is fontolóra venni a váltást. A 2, 5 vagy 7 üléssel rendelhető Nissan e-NV200 elektromos furgon, például megfelelő körülmények / felszereltség mellett 200-300 km-t is képes megtenni egy töltéssel és 4,2 m³-es raktérrel rendelkezik.

Elektromos autók, melyekkel biztos célba érünk

Nem meglepő, hogy a Nissan Leaf-fel gyakran találkozunk az utakon, népszerűsége megjelenés óta töretlen. Korai piacra lépése és az elektromos autók között kedvező ára miatt kedvelt jármű.

A Nissan Leaf hatótáv fejlesztésben is élen jár, a 2019-ben kiadott Leaf e+ néven megjelent a bővített, 62kWh akkuval felszerelt verzió is, mellyel hosszabb utaknak is nekivághatunk, hiszen megfelelő körülmények / felszereltség mellett egy töltéssel 270 - 385km-t is képes megtenni.

Minél alaposabban megvizsgáljuk a piacot elektromos autó vásárlás előtt, annál nehezebb a döntés, hogy megtaláljuk melyik számunkra a legjobb elektromos autó.

Másik népszerű villanyautó a BMW i3, hiszen széles körben elérhető, és a márka eleve nagy népszerűségnek örvend. A BMW i3 hatótáv szempontól csak egy kicsit marad le a Nissan Leaf hatótáv mögött, a maga 235 – 255 km-ével, melyet gyártói tesztek alapján határoztak meg.

Az elektromos luxusautó piacon az egyik legújabb szenzáció az Audi E-Tron - 355 lóerő teljesítménnyel és 400 km körüli hatótávval.

Az elektromos luxusautók piacánál maradva, Amerika ikonikus, teljesen elektromos autómárkája a Tesla, egyfajta státuszszimbólumként él a köztudatban. A Tesla hatótáv nagyban függ a választott modell felszereltségétől, akkumulátorának méretétől. Egy kisebb akkumulátorral felszerelt, közepes kategóriájú modell is már 300 km feletti távolságot is képes egy töltéssel megtenni. Ehhez képest a BMW i3 hatótáv csekélynek tűnik, viszont egy Teslához jóval mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni.  Amennyiben ragaszkodunk a felsőkategóriájú járművekhez, jó választás lehet még a Mercedes elektromos autója is, az új EQC.

Mint ahogy az eddig említett villanyautó fajták, a Renault Zoe hatótávja is nagyon nagyban függ a környezeti tényezőktől. Optimális körülmények – sík terep, egyenletes útfelszín, mérsékelt szélerősség – és jól megválasztott sebesség mellett azonban bátran indulhatunk ezzel is 200 km-t meghaladó utakra is, mely jóval kevesebb mint például a Volkswagen e-Golf hatótávja vagy a BMW i3 hatótáv, azonban választhatunk nagyobb akkumulátoros változatot is, amennyiben hosszabb távolságokra szeretnénk használni.

Közép árkategóriában népszerű villanyautó a Volkswagen e-Golf is, a gyártó tesztjei szerint 230 km is megtehető egy töltéssel. Láthatjuk, hogy a Volkswagen e-Golf hatótáv jócskán az élmezőnyben van, némi odafigyeléssel és körültekintéssel könnyedén elérhetjük a megadott értéket, de városi közlekedésben is könnyen elérhető 200-230 km.

Mint láthatjuk, a legnépszerűbb villanyautók között is többféle szempont alapján dönthetünk, legyen az belső vagy külső tulajdonság.

Célszerű alaposan utánajárni az egyes típusok specifikációnak, és azokat egymással, valamint saját igényeinkkel és lehetőségeinkkel összevetve megkönnyíthetjük a döntéshozatalt.

Hatótáv növelési tippek és trükkök

Már korábban is említettük, hogy az elektromos autók hatótávolsága nagyon sok tényezőtől függhet. Vezetési stílusunk, vezetési profil, időjárási körülmények és a domborzati viszonyok mind nagyban befolyásolják.

Elsőre ijesztő lehet egy-egy hivatalos villanyautó hatótáv, de a környezetünk iránt való elköteleződés egyfajta tudatosságot von maga után, miért ne alkalmaznánk ezt a tudatosságot az utazásaink alapos megtervezéséhez. Kalkuláljuk ki a megtenni kívánt távolságot, keressük meg az útba eső töltési pontokat, ezek segítségével biztosak lehetünk abban, hogy elérjük az úticélunkat.

Sokan azt gondolják, hogy a kényelmi funkciók használata drasztikusan csökkenti az elektromos autók hatótávolságát. Ilyen például a klímaberendezés, vagy az ülésfűtés, amik valóban villamosenergiát használnak, a belső égésű autókkal ellentétben. A modern, korszerű elektromos autókba már sokkal energiatakarékosabb kényelmi berendezések kerülnek beépítésre, melyeknek a fogyasztása jóval alacsonyabb, mint a hulladékhőt felhasználó társaik. Télen kimondottan hasznosabb ülésfűtést, vagy kormányfűtést használnunk, hiszen ezek kis teljesítmény igényűek és közvetlenül melegítik fel az vezetőt és az utasokat. 

Az elektromos autó energia visszatáplálása is óriási segítség lehet egy-egy hosszabb távú kiruccanás során. Belsőégésű motorok esetében megszoktuk már, hogy fékezni kell, ha lassítani szeretnénk, ekkor azonban az autó mozgási energiája hő formájában elvész a féktárcsákon, nem lehet felhasználni. Azonban elektromos autók esetében a lassulás regeneratív fékezéssel történik, ami a mozgási energiát villamosenergiává alakítja az elektromos motorban, ezáltal visszanyeri azt. Számtalan olyan eset van, amikor kellő figyelemmel a forgalom ritmusára a fék használata nélkülözhető. Figyeljük meg a környezetünket, és megfelelő időben felmérve az adott szituációt fékezés helyett a gázpedálról lelépve lassítsuk le autónkat. Ezzel a módszerrel könnyűszerrel gazdálkodhatunk a hatótávval, mivel energiát nyerünk vissza.

Még egy tipp, amivel javíthatunk elektromos autónk hatótávolságán: rendszeres guminyomás ellenőrzés. Alapvető dolognak tűnik, de rengeteg ember nagyon ritkán végzi el ezt az egyszerű mérést, pedig elektromos autók esetében nagyon hasznos lehet, ha a kerekekben optimális mértékű a nyomás. A súrlódástól függően gumiabroncsainknak gördülési ellenállással rendelkeznek, ez a súrlódási veszteség pedig szintén elpazarolt villamosenergiát eredményez. A súrlódás csökkentésével azonban akár kilométerekkel nagyobb hatótávot érhetünk el, ezt pedig a folyamatosan megfelelő nyomásérték beállításával érhetjük el. 

Ne féljünk hát az elektromos autók hatótávolságától, megfelelő tervezéssel és elővigyázatossággal hű társaink lehetnek hosszabb utak során is! 

Gyakori kérdések

Q1: Hol lehet elektromos autót tölteni?

Az elektromos autó töltése manapság már kisebb kihívás. Nagyvárosokban az utcai töltők egy részének használata ingyenes, de akár otthonunkban egy egyszerű konnektor és töltőkábel segítségével is feltölthetjük járművünket (megfelelő minőségű és teljesítményű villamosenergia-hálózaton).

Q2: Hogyan tankoljak a városban elektromos autót?

Városokban az utcákon kihelyezett nyilvános töltők, valamint a benzinkutak és nagyobb szupermarketek parkolóiban található töltőállomások segítségével tudja (néhol ingyenesen) tölteni elektromos autóját.

Q3: Miért jó az elektromos autó?

Az elektromos autóknak számos előnye van belsőégésű társaikkal szemben. A tisztán elektromos autók károsanyag kibocsátása nulla, ezért a környezetet jelentős mértékben kímélik, a városok levegőszennyezettségét nem terhelik meg. Költséghatékonyak, hiszen az elektromos árammal való működés olcsóbb használatot biztosít, valamint a nyilvános töltők egy részén ingyen is tudjuk tölteni.

Q4: Hogyan lehet otthon tölteni elektromos autót?

Az elektromos autó otthon töltése roppant egyszerű, a töltőkábel segítségével csatlakoztassuk egy konnektorhoz és máris töltődik a járművünk. Konnektorból való töltéskor bár hosszabb töltési idővel kell számolnunk, de egy éjszaka alatt a legnagyobb teljesítményű elektromos autók is feltöltenek. Az otthoni töltés még egyszerűbb és kényelmesebb lehet, ha fali töltőt használunk. A fixen felszerelt fali töltő kábele állandóra be van kötve, ezért csupán le kell emelnünk a töltőt és az autó töltőjéhez csatlakoztatni. Az E.ON kínálatában mind beltéri, mind kültéri felhasználásra alkalmas falitöltő berendezések széles választéka érhető el, melyek e-flottához is igényelhetőek. Érdemes odafigyelni arra, hogy az otthoni villamosenergia-hálózat a vezetékek minőségében és teljesítményében alkalmas legyen az elektromos autó töltésére.

Kapcsolódó Cikkek

Elektromos Volkswagen ID.3 és az e-Golf
2021.10.27 / E-mobilitás

Nissan e-NV200: Elektromos Furgon, akár 300 km hatótávval!

A Nissan e-NV200 zéró emissziós elektromos haszongépjármű, amely vállalkozók és magánszemélyek számára kínálja fel a környezetkímélő szállítás lehetőségét. Egyetlen teljes feltöltéssel, optimális körülmények között 300 km-es távolságot is meg tud tenni a 40 kWh-s akkumulátornak köszönhetően. A Nissan e-NV200 modell 2, 5 és 7 üléses konfigurációban is kapható.

Gondoljon bele, hogy soha többet nem kell környezetszennyező gázolajra, benzinre vagy költséges olajcserével bajlódni! Nem álom többé, a 100%-ban elektromos Nissan e-NV200 furgon segítségével nemcsak pénzt spórol, hanem a környezet megóvása érdekében is hatalmas lépést tesz. Az pedig csak hab a tortán, hogy önerő nélkül is elvihető. 

Elektromos Volkswagen ID.3 és az e-Golf
2020.03.21 / E-mobilitás

E-Golf és ID.3 – a Volkswagen elektromos autói

A Volkswagen Group a világ legnagyobb autóipari csoportja, melyhez olyan ismert márkanevek tartoznak, mint a Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT vagy Porsche. A német autógyár a kiváló autóiról és a folyamatos fejlesztéseiről ismert.
 

Évente 6-7000 autóipari szabadalmat jegyeztet be, és több, mint 13 milliárd eurót költ a K+F feladataira. Ennek egyik központja a zwickaui gyár, mely 2021-től kizárólag elektromos járműveket gyárt.
 

elektromos járművek
2021.11.29 / E-mobilitás

Az elektromos autó előnyei: tíz döntő érv

Amikor 1969-ben megjelent John Brunner amerikai író „Stand on Zanzibar” című novellája, amelyben – többek között – 2010-re az elektromos autók reneszánszát is megjósolta, még nagyon messze voltunk attól, hogy a mindennapi életben használható elektromos autóink legyenek a belső égésű motorral működő járművek helyett.